
Jak tchnąć nowe inspiracje w nauczanie przedmiotów ścisłych i sprawić by zagadnienia techniczne stały się bardziej sugestywne dla młodzieży?
Nic prostszego - zrobić lekcję w LabFactor!
Jak to może wyglądać? - podpowiadamy w poniższej videorelacji oraz przedstawiamy ofertę skierowaną dla szkół:

Oferta współpracy Wydziału Inżynierii Procesowej i Ochrony Środowiska w ramach programu PŁ „Drzwi Zawsze Otwarte”

I. Proponowana tematyka wykładów (45 min)
1. Dr inż. Tomasz Boruta „Grzyby - świat organizmów, który Was zaskoczy”
2. Dr inż. Dorota Siuta „LNG - paliwo przyszłości”
3. Dr inż. Anna Antecka „Czy da się połączyć biologię z technologią?”
4. Dr inż. Radosław Ślęzak „Czy z odpadów da się coś zrobić?”
5. Dr Aleksandra Ziemińska-Stolarska „Wspólny skarb - Woda – monitorujemy, gospodarujemy, obrazujemy”
6. Dr inż. Anna Klepacz-Smółka „Wielki potencjał w mikroskopijnych algach”
7. Dr inż. Artur Lewandowski „Bezpieczeństwo w aspekcie rozwoju przemysłu”
8. Dr inż. Anna Ścigaczewska „Antybiotyki - biologiczny wyścig zbrojeń”
II. Pokazy kół naukowych: „Oktan”, „Sukces”, „BioActive” (45 min)
III. Ścieżka dydaktyczna „4 żywioły”, podczas której można obserwować nowoczesne zaplecze laboratoryjne i aparaturę pomiarową (30 min/laboratorium)
Laboratoria w budynku LabFactor:
- Laboratorium technologii wody i ścieków.
- Laboratorium suszenia płomieniowego.
- Laboratorium wentylacji, klimatyzacji i ciepłownictwa.
- Laboratorium czystych technologii i konwersji odpadów.
IV. WARSZTATY:
1. Nanotechnologia w służbie człowieka - czyli jak w szybki i prosty sposób zmienić właściwości powierzchni tkanin
Warsztaty pokazują w jaki sposób można zmieniać właściwości makroskopowe powierzchni tkanin z wykorzystaniem nanotechnologii, dla której, w tym przypadku, podstawowym narzędziem jest zimna plazma. Pozwolą one zapoznać się z procesami plazmowymi prowadzącymi do kontrolowanych zmian zwilżalności wodą powierzchni wybranych tkanin, zarówno w kierunku superhydrofilowości (całkowite wchłanianie wody), jak też superhydrofobowości (całkowicie niezwilżalne i samooczyszczające się powierzchnie, tzw. „efekt lotosu”). W trakcie realizacji zajęć uczniowie będą mogli wykonać doświadczenia z wykorzystaniem plazmowego reaktora niskociśnieniowego (proces modyfikacji powierzchni tkanin) oraz goniometru (pomiar tzw. kąta zwilżania).
Grupa maksymalnie 10 osób, czas trwania warsztatów – około 1 godz.
2. Warsztaty „OD ZIARNA DO BAKU” obejmują kompleksowo proces wytwarzania biopaliwa (biodiesla) i podzielone są na etapy:
a. tłoczenia oleju rzepakowego z ziaren oraz filtracji w celu oczyszczenia produktu,
b. transestryfikacji otrzymanego oleju do biodiesla,
c. badania właściwości biodiesla.
Każdy etap warsztatów trwa min. 60 min i może być realizowany przez 2. osobową grupę.
3. Warsztaty MEMBRANOWE mają na celu zapoznanie z technikami membranowymi i ich przemysłowym zastosowaniem, a polegają na:
a. wytwarzaniu membrany,
b. badaniu jej właściwości,
c. wykorzystaniu membrany w procesie filtracji membranowej.
Każdy etap warsztatów trwa min. 30 min i może być realizowany przez maksymalnie 3. osobową grupę.

Więcej zdjęć na profilu FB
Zapraszamy do kontaktu:
dr Aleksandra Ziemińska-Stolarska
tel. (42) 631-37-09; e-mail: aleksandra.zieminska-stolarska@p.lodz.pl
SEMINARIUM UCZNIOWSKO-STUDENCKIE
„PROBLEMY OCHRONY ŚRODOWISKA"

Do udziału w seminarium zapraszamy uczniów i nauczycieli szkół ponadpodstawowych zainteresowanych zagadnieniami ekologii i ochrony środowiska.
Kontakt: mgr inż. Ewa Walkowska
tel. (42) 631-37-77; e-mail: sus@info.p.lodz.pl
Umowy patronackie


