Współpraca ze szkołami

Image
czworo studentów w fartuchach. Studentka z lewej trzyma w ręku jakieś urządzenie, dwoje studentów w środku czyta czasopisma. Student z prawej trzyma w ręku lupę.

Jak tchnąć nowe inspiracje w nauczanie przedmiotów ścisłych i sprawić by zagadnienia techniczne stały się bardziej sugestywne dla młodzieży?
Nic prostszego - zrobić lekcję w LabFactor!
Jak to może wyglądać? - podpowiadamy w poniższej videorelacji oraz przedstawiamy ofertę skierowaną dla szkół:
 

Image
grupa studentów w laboratorium, na pierwszym planie ponad nimi widoczny jest wentylator


 

Oferta współpracy Wydziału Inżynierii Procesowej i Ochrony Środowiska w ramach programu PŁ „Drzwi Zawsze Otwarte”

 

Image
Drzwi Zawsze Otwarte

 

 

 

WARSZTATY, POKAZY, PREZENTACJE:

1. Nanotechnologia w służbie człowieka - czyli jak w szybki i prosty sposób zmienić właściwości powierzchni tkanin

Warsztaty pokazują, w jaki sposób można zmieniać właściwości makroskopowe powierzchni tkanin z wykorzystaniem nanotechnologii, dla której w tym przypadku podstawowym narzędziem jest zimna plazma. Pozwolą one zapoznać się z procesami plazmowymi prowadzącymi do kontrolowanych zmian zwilżalności wodą powierzchni wybranych tkanin, zarówno w kierunku superhydrofilowości (całkowite wchłanianie wody), jak też superhydrofobowości (całkowicie niezwilżalne i samooczyszczające się powierzchnie, tzw. „efekt lotosu”). Na zajęciach uczniowie będą mogli wykonać doświadczenia z wykorzystaniem plazmowego reaktora niskociśnieniowego (proces modyfikacji powierzchni tkanin) oraz goniometru (pomiar tzw. kąta zwilżania).

Warsztaty dla uczniów szkół średnich. 

Czas trwania: 60 minut. 


2. Wielki potencjał w mikroskopijnych algach

Mikroalgi w megazastosowaniach. Dietetyka, zdrowie, uroda, energia odnawialna to tylko niektóre aspekty wykorzystywania tych, jednych z najprostszych i najstarszych organizmów na Ziemi.

Wykład dla uczniów szkół średnich. 

Czas trwania: 45 minut. 

 

3. Warsztaty MEMBRANOWE

Warsztaty mają na celu zapoznanie z technikami membranowymi i ich przemysłowym zastosowaniem, a polegają na: 1) wytwarzaniu membrany, 2) badaniu jej właściwości, 3) wykorzystaniu membrany w procesie filtracji membranowej. Każdy etap warsztatów trwa min. 30 min i może być on realizowany przez maksymalnie 2-osobową grupę.

Warsztaty dla uczniów szkół średnich. 

Czas trwania: min. 30 minut. 

 

4. Monitoring czystości mikrobiologicznej w środowisku pracy

Zapoznanie z tematyką i problematyką monitoringu środowiska pracy pod kątem czynników zagrożeń biologicznych. Omówienie i prezentacja metod pomiarowych oznaczania czystości mikrobiologicznej powietrza i powierzchni w pomieszczeniach/środowiskach pracy. Przedstawienie zakresów wartości dopuszczalnych dla wybranych charakterystycznych obszarów.

Warsztaty dla uczniów szkół średnich. 

Czas trwania: 60 minut. 

 

 

5. Ścieżka dydaktyczna „4 żywioły”

To spotkanie, podczas którego można skorzystać z nowoczesnego zaplecza laboratoryjnego i aparatury pomiarowej. Motywem przewodnim są żywioły: woda, ogień i powietrze oraz procesy, które człowiek musi ujarzmić, aby służyły mu do produkcji, wytworzenia odnawialnej energii i ochrony środowiska. W ramach spotkania odwiedzić można cztery laboratoria: laboratorium technologii wody i ścieków, laboratorium suszenia płomieniowego, laboratorium wentylacji, klimatyzacji i ciepłownictwa, laboratorium czystych technologii i konwersji odpadów.

Pokaz dla uczniów szkół średnich. 

Czas trwania: 30 minut w każdym laboratorium.

 

6. Antybiotyki - biologiczny wyścig zbrojeń

Skąd biorą się antybiotyki i jakie mają miejsce w przyrodzie? Czy antybiotykoterapia jest dobrym sposobem leczenia ludzi? Czemu mikroorganizmy uodparniają się na antybiotyki i czy możemy przegrać z nimi wojnę? Podczas zajęć uczniowie poznają laboratorium mikrobiologiczne i obejrzą omówienie eksperymentu związanego z bioprodukcją antybiotyków.

Pokaz dla uczniów szkół średnich. 

Czas trwania: 45 minut. 

 

7. Pleśń (nie) zawsze mile widziana, czyli krótka historia na temat przemysłowego znaczenia grzybów

Prezentacja dotyczy zastosowania grzybów w procesach przemysłowych, przede wszystkim w produkcji żywności i leków. Omówione są również zagrożenia związane z niepożądanym wzrostem grzybów pleśniowych.

Pokaz dla uczniów szkół średnich. 

Czas trwania: 45-60 minut. 

 

8. Bezpieczeństwo pracy z wodorem: kluczowe zasady i praktyki

Wykład ma na celu przybliżenie uczestnikom najważniejszych aspektów związanych z bezpiecznym użytkowaniem wodoru w różnych zastosowaniach przemysłowych i laboratoryjnych. Omówione zostaną potencjalne zagrożenia związane z wodorem, takie jak łatwopalność i wybuchowość, a także metody ich minimalizacji. Przedstawione zostaną najlepsze praktyki i procedury bezpieczeństwa, w tym odpowiednie techniki przechowywania, transportu. Wykład skierowany jest do przyszłych inżynierów, naukowców oraz wszystkich osób zainteresowanych bezpiecznym wykorzystaniem technologii wodorowych.

Wykład dla uczniów szkół średnich. 

Czas trwania: 45 minut. 

 

Image
4 obrazki ilustracyjne przedstawiające studentów podczas wykonywania różnych czynności w laboratoriach

Więcej zdjęć na profilu FB

Zapraszamy do kontaktu:
dr Aleksandra Ziemińska-Stolarska
tel. (42) 631-37-09; e-mail: aleksandra.zieminska-stolarska@p.lodz.pl


SEMINARIUM UCZNIOWSKO-STUDENCKIE
       „PROBLEMY OCHRONY ŚRODOWISKA"

Image
SEMINARIUM UCZNIOWSKO-STUDENCKIE „PROBLEMY OCHRONY ŚRODOWISKA"


     Do udziału w seminarium zapraszamy uczniów i nauczycieli szkół ponadpodstawowych zainteresowanych zagadnieniami ekologii i ochrony środowiska.
 
    Kontakt: mgr inż. Ewa Walkowska
    tel. (42) 631-37-77; e-mail: sus@info.p.lodz.pl

http://seminarium.wipos.p.lodz.pl


Umowy patronackie
 

 

Image
I Liceum Ogólnokształcące w Zduńskiej Woli
Image
XXXII Liceum Ogólnokształcące w Łodzi

 

Image
Zespół Szkół Nr 3 w Kutnie

 

 

Strona dziala - zabbix