Jak tchnąć nowe inspiracje w nauczanie przedmiotów ścisłych i sprawić by zagadnienia techniczne stały się bardziej sugestywne dla młodzieży?
Nic prostszego - zrobić lekcję w LabFactor!
Jak to może wyglądać? - podpowiadamy w poniższej videorelacji oraz przedstawiamy ofertę skierowaną dla szkół:
Oferta współpracy Wydziału Inżynierii Procesowej i Ochrony Środowiska w ramach programu PŁ „Drzwi Zawsze Otwarte”
WARSZTATY, POKAZY, PREZENTACJE:
1. Nanotechnologia w służbie człowieka - czyli jak w szybki i prosty sposób zmienić właściwości powierzchni tkanin
Warsztaty pokazują, w jaki sposób można zmieniać właściwości makroskopowe powierzchni tkanin z wykorzystaniem nanotechnologii, dla której w tym przypadku podstawowym narzędziem jest zimna plazma. Pozwolą one zapoznać się z procesami plazmowymi prowadzącymi do kontrolowanych zmian zwilżalności wodą powierzchni wybranych tkanin, zarówno w kierunku superhydrofilowości (całkowite wchłanianie wody), jak też superhydrofobowości (całkowicie niezwilżalne i samooczyszczające się powierzchnie, tzw. „efekt lotosu”). Na zajęciach uczniowie będą mogli wykonać doświadczenia z wykorzystaniem plazmowego reaktora niskociśnieniowego (proces modyfikacji powierzchni tkanin) oraz goniometru (pomiar tzw. kąta zwilżania).
Warsztaty dla uczniów szkół średnich.
Czas trwania: 60 minut.
2. Wielki potencjał w mikroskopijnych algach
Mikroalgi w megazastosowaniach. Dietetyka, zdrowie, uroda, energia odnawialna to tylko niektóre aspekty wykorzystywania tych, jednych z najprostszych i najstarszych organizmów na Ziemi.
Wykład dla uczniów szkół średnich.
Czas trwania: 45 minut.
3. Warsztaty MEMBRANOWE
Warsztaty mają na celu zapoznanie z technikami membranowymi i ich przemysłowym zastosowaniem, a polegają na: 1) wytwarzaniu membrany, 2) badaniu jej właściwości, 3) wykorzystaniu membrany w procesie filtracji membranowej. Każdy etap warsztatów trwa min. 30 min i może być on realizowany przez maksymalnie 2-osobową grupę.
Warsztaty dla uczniów szkół średnich.
Czas trwania: min. 30 minut.
4. Monitoring czystości mikrobiologicznej w środowisku pracy
Zapoznanie z tematyką i problematyką monitoringu środowiska pracy pod kątem czynników zagrożeń biologicznych. Omówienie i prezentacja metod pomiarowych oznaczania czystości mikrobiologicznej powietrza i powierzchni w pomieszczeniach/środowiskach pracy. Przedstawienie zakresów wartości dopuszczalnych dla wybranych charakterystycznych obszarów.
Warsztaty dla uczniów szkół średnich.
Czas trwania: 60 minut.
5. Ścieżka dydaktyczna „4 żywioły”
To spotkanie, podczas którego można skorzystać z nowoczesnego zaplecza laboratoryjnego i aparatury pomiarowej. Motywem przewodnim są żywioły: woda, ogień i powietrze oraz procesy, które człowiek musi ujarzmić, aby służyły mu do produkcji, wytworzenia odnawialnej energii i ochrony środowiska. W ramach spotkania odwiedzić można cztery laboratoria: laboratorium technologii wody i ścieków, laboratorium suszenia płomieniowego, laboratorium wentylacji, klimatyzacji i ciepłownictwa, laboratorium czystych technologii i konwersji odpadów.
Pokaz dla uczniów szkół średnich.
Czas trwania: 30 minut w każdym laboratorium.
6. Antybiotyki - biologiczny wyścig zbrojeń
Skąd biorą się antybiotyki i jakie mają miejsce w przyrodzie? Czy antybiotykoterapia jest dobrym sposobem leczenia ludzi? Czemu mikroorganizmy uodparniają się na antybiotyki i czy możemy przegrać z nimi wojnę? Podczas zajęć uczniowie poznają laboratorium mikrobiologiczne i obejrzą omówienie eksperymentu związanego z bioprodukcją antybiotyków.
Pokaz dla uczniów szkół średnich.
Czas trwania: 45 minut.
7. Pleśń (nie) zawsze mile widziana, czyli krótka historia na temat przemysłowego znaczenia grzybów
Prezentacja dotyczy zastosowania grzybów w procesach przemysłowych, przede wszystkim w produkcji żywności i leków. Omówione są również zagrożenia związane z niepożądanym wzrostem grzybów pleśniowych.
Pokaz dla uczniów szkół średnich.
Czas trwania: 45-60 minut.
8. Bezpieczeństwo pracy z wodorem: kluczowe zasady i praktyki
Wykład ma na celu przybliżenie uczestnikom najważniejszych aspektów związanych z bezpiecznym użytkowaniem wodoru w różnych zastosowaniach przemysłowych i laboratoryjnych. Omówione zostaną potencjalne zagrożenia związane z wodorem, takie jak łatwopalność i wybuchowość, a także metody ich minimalizacji. Przedstawione zostaną najlepsze praktyki i procedury bezpieczeństwa, w tym odpowiednie techniki przechowywania, transportu. Wykład skierowany jest do przyszłych inżynierów, naukowców oraz wszystkich osób zainteresowanych bezpiecznym wykorzystaniem technologii wodorowych.
Wykład dla uczniów szkół średnich.
Czas trwania: 45 minut.
Więcej zdjęć na profilu FB
Zapraszamy do kontaktu:
dr Aleksandra Ziemińska-Stolarska
tel. (42) 631-37-09; e-mail: aleksandra.zieminska-stolarska@p.lodz.pl
SEMINARIUM UCZNIOWSKO-STUDENCKIE
„PROBLEMY OCHRONY ŚRODOWISKA"
Do udziału w seminarium zapraszamy uczniów i nauczycieli szkół ponadpodstawowych zainteresowanych zagadnieniami ekologii i ochrony środowiska.
Kontakt: mgr inż. Ewa Walkowska
tel. (42) 631-37-77; e-mail: sus@info.p.lodz.pl
http://seminarium.wipos.p.lodz.pl
Umowy patronackie